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ドコモと Google がモバイルインターネットサービスに関する業務提携に合意

2008年1月24日

株式会社エヌ・ティ・ティ・ドコモ (本社: 東京都千代田区、代表取締役社長: 中村 維夫、以下ドコモ) と Google Inc. (本社: 米国カリフォルニア州、CEO 兼会長: エリック シュミット、以下 Google)は、検索サービス、検索連動広告の実施及びアプリケーションの提供等で業務提携することに本日合意いたしました。
今後両社は、Google マップサービスをiモード® 端末に標準搭載することをはじめとして、各種 Google サービスをiモード端末にて利用可能にするなど、モバイルインターネットサービスに関する幅広い分野での更なる利便性向上を共同で推進してまいります。

概要については以下のとおりです。

1. 提携の趣旨
「世界中の情報を整理し、世界中の人々がアクセスできて使えるようにする」を企業ミッションに掲げ、世界最大の検索エンジンである Google の各種サービスと、約 4,800 万のお客様にご利用頂いているドコモのモバイルインターネットサービス「iモード」を連携することにより、両社のサービスをご利用されるお客様の利便性を向上させ、更には、革新的なサービス開発にも取り組むことで、日本のモバイルインターネット市場を活性化することを目指します。

2. 提携の概要
(1) 検索サービスにおける連携強化
2008 年春を目途に、iモードで提供する検索サービスについて、DoCoMo と Google の連携により、従来のiモードメニューサイト検索結果に加え、携帯電話向け一般サイト、PC サイトの検索結果を表示するサービス拡充を行います。
同時に、iモードポータルである「iMenu®」のトップ画面に検索 BOX を新設し、検索サービスの利便性を向上します。

(2) 検索連動広告
2008 年春を目途に、Google の広告配信プラットフォームである Google AdWords™ により、検索結果ページに検索ワードと関連する広告表示を行う検索連動広告を開始します。

(3) 各種 Google サービスをiモードに対応
Google マップサービスの専用アプリケーションを、早い時期にiモード端末に標準搭載することをはじめ、各種 Google サービス(Gmail™、YouTube™、Picasa™ など)を iモードユーザーがより便利に利用できるよう iモードへ対応させるなど、各種サービスと検索の連携について検討を進めます。
今後ドコモから発表されるフルブラウザ搭載の新端末については、Google をフルブラウザの スタートページに標準設定し、PC 向けインターネットサイトへのアクセスが行いやすくなります。

(4) iモードにおける新たなサービスの検討
iモードにおける広告事業を行っているドコモのグループ会社とも連携し、新たなモバイルマーケティングサービスの検討を進めます。

(5) Google 提唱の Android™ プラットフォームに関する検討
Google をはじめとする Open Handset Alliance™ により昨年発表された携帯電話向けソフトウェアプラットフォームである Android について、今後両社で協力し、ドコモ向けの商用化を含めた展開について検討を進めます。

※「iモード」「iMenu」は、NTTドコモの登録商標です。
※Google と Google の製品名は、Google Inc. の商標です。

株式会社エヌ・ティ・ティ・ドコモ 会社概要

会社名

株式会社エヌ・ティ・ティ・ドコモ / NTT DoCoMo, Inc.

設立

1991年8月

資本金

9,496億7,950万円 (2007年3月31日現在)

事業内容

携帯電話事業、その他事業

代表者

代表取締役社長 中村 維夫

従業員数

5,947名 (2007年3月31日現在)

Google Inc. について
Google の革新的な検索技術は、世界中で日々、数百万人もの人々と情報をつなぐ役割を果たしています。スタンフォード博士課程在籍中の学生だったラリー ペイジとサーゲイ ブリンによって 1998 年に設立された Google は今日、世界の全主要市場における最大のインターネット事業者です。対象を絞った Google の広告プログラムは、ユーザーの全体的なウェブ体験を向上させつつ、あらゆる規模の企業に多大な成果をもたらします。Google はシリコンバレーに本社を置き、米国、欧州、アジアの各地にオフィスを有しています。詳しくは、 http://www.google.comをご覧ください。

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NTT DoCoMo and Google to Partner in Mobile Internet Services

TOKYO (January 24, 2008) - NTT DoCoMo, Inc. (Headquartered in Tokyo; President & CEO Masao Nakamura) and Google Inc. (Headquartered in California; Chairman & CEO; Eric Schmidt) today jointly announced that they formed a partnership that includes providing search services, search-related advertisement and potential applications to i-mode™ users.

The two companies will also collaborate to enhance the user-friendliness of i-mode services, by making various Google services easier to access through i-mode handsets. The default pre-loading of Google Maps™ application into upcoming DoCoMo i-mode handsets is one of the initial initiatives being discussed.

A summary of the agreement items follows.

1. Purpose of this partnership:
Google, one of the largest search engines in the world, is aiming to fulfill the mission of "organizing the world's information and make it universally accessible and useful." i-mode, the pioneering mobile Internet service provided by DoCoMo, boasts nearly 48 million mobile Internet users. By connecting i-mode with various services provided by Google, the parties together intend to increase accessibility, user-friendliness and further develop the usefulness of mobile Internet services in the Japanese market.

2. Outline of this partnership:
(1) Extension of search services on i-mode
In addition to the existing i-mode menu site search service, through the partnership with Google, i-mode users will be served Google search results for mobile and PC web sites via the i-mode portal search-box. Launch of the expanded search services is scheduled in spring 2008. The new search-box will be placed on the top-page of the i-mode portal, increasing the immediate accessibility and convenience of searches on i-mode.

(2) Search-related advertisements
Simultaneously with the launch of the new search services in spring 2008, key-word based advertisements using Google's ad platform AdWords™ will also be provided on the search-result pages in conjunction with the search results.

(3) More Google services for i-mode handsets
As a first initiative beyond searches, Google Maps for Mobile is under discussion to become a standard pre-installed application on upcoming i-mode handsets to be launched in the near future. The parties are also planning to collaborate around other services and search-related functions. The parties intend to make it easier for i-mode users to use Google services such as Gmail™, YouTube™ and Picasa™ by giving users more seamless and immediate access over the mobile phone. Furthermore, in all upcoming DoCoMo full-browser capable handsets, Google will be set to appear as the default start-page on the full-browser.

(4) Other possible mobile marketing services
Google, in conjunction with DoCoMo and its subsidiaries, will also further study the possibility of new mobile marketing services directed towards i-mode users.

(5) Possible deployment of Android™ platform
DoCoMo and Google will also continue to study the possibility of bringing Android based handsets to the Japanese market. Android, a revolutionary platform for mobile phones, was announced by the Open Handset Alliance™ (OHA) last fall, in which Google was the key initiator of the Android project.

About NTT DoCoMo, Inc.

NTT DoCoMo is the world's leading mobile communications company. DoCoMo serves over 53 million customers, including 40 million people subscribing to FOMA™, launched as the world’s first 3G mobile service based on W-CDMA in 2001. DoCoMo also offers a wide variety of leading-edge mobile multimedia services, including i-mode, the world's most popular mobile e-mail/Internet service, used by nearly 48 million people. With the addition of credit-card and other e-wallet functions, DoCoMo mobile phones have become highly versatile tools for daily life. NTT DoCoMo is listed on the Tokyo (9437), London (NDCM) and New York (DCM) stock exchanges. For more information, visit http://www.nttdocomo.com.
i-mode and FOMA are trademarks or registered trademarks of NTT DoCoMo, Inc. in Japan and other countries.
NTT DoCoMo’s FOMA service is only available to subscribers in Japan.

About Google Inc.

Google's innovative search technologies connect millions of people around the world with information every day. Founded in 1998 by Stanford Ph.D. students Larry Page and Sergey Brin, Google today is a top web property in all major global markets. Google's targeted advertising program provides businesses of all sizes with measurable results, while enhancing the overall web experience for users. Google is headquartered in Silicon Valley with offices throughout the Americas, Europe and Asia. For more information, please visit http://www.google.com.
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